Fler elbilar än laddhybrider i mars

Fler elbilar än laddhybrider

För första gången någonsin tillkom fler elbilar än laddhybrider i trafik under en och samma månad. Tesla Model 3 rullade in i Sverige med 1 138 nya exemplar samtidigt som den mest populära laddhybriden inte ökar alls. Att elbilen är mer attraktivt än den sen länge dominerande laddhybriden får konsekvenser för infrastrukturutvecklingen i Sverige. Power Circle välkomnar därför vårändringsbudgetens nya satsningarna på Klimatklivet och ladda hemma-stöd.

Regeringen presenterade igår en storsatsning på miljö och klimat i vårändringsbudgeten. Klimatklivet och ladda hemma-stödet förstärks med 750 miljoner kronor vilket gör att stödet nu uppgår till 1,5 miljarder kronor för 2019. Satsningen på laddinfrastruktur är nödvändig för att nå Sveriges mål om netto-noll utsläpp till 2045.

– Elektrifiering av alla transporter är möjligt men vi har lång väg att gå för att få på plats den infrastruktur som behövs för utveckling. Konsumenter ska kunna välja elbil och veta att de kan ladda den hemma, på jobbet och på resa, säger Daniel Kulin, sakkunnig e-mobility & laddinfrastruktur, Power Circle AB.

Det finns idag 1 828 publika laddstationer i Sverige varav 394 erbjuder snabbladdning. Av dessa laddare är det många som har byggts med stöd från Klimatklivet. Då elbilen oftast laddas hemma är ladda hemma-stödet ett viktigt inslag för att få säker laddning i hemmet.

Det finns idag dubbelt så många laddhybrider som elbilar men den fördelningen är på väg att ändras. I mars tillkom nämligen 2 236 elbilar men bara 1 714 laddhybrider. Power Circles prognos pekar på att elbilen på sikt blir mer attraktiv än laddhybriden vilket medför att behovet av laddning ökar. Jämfört med samma månad föregående år finns det 70 procent fler elbilar i trafik. Det finns nu 78 609 laddbara fordon i trafik i Sverige.

– Det är oerhört spännande att följa elbilsutvecklingen just nu. 2019 är året då fler biltillverkare erbjuder riktigt attraktiva modeller som tar rejäla marknadsandelar redan från lansering, säger Alexandra Andersson, projektledare & statistikansvarig, Power Circle AB.

Det finns totalt 113 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 16 kommuner. Antalet elbussar i Sverige har fördubblats jämfört med samma månad förra året. Flest elbussar (19 st) finns just nu i Helsingborg kommun.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (4 277 st), Renault Zoe (3 985 st) samt Tesla Model S (3 745 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 820 st), Mitsubishi Outlander PHEV (9 995 st) och Kia Optima PHEV (4 765 st) vanligast.

På nya www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

Fakta – Laddhybrid och Elbil

Elbil är benämning på ett fordon som använder elmotor istället för traditionell förbränningsmotor. Fordonet har ett batteri för framdrift som laddas med el från exempelvis elnätet. Elbil benämns även BEV vilket är förkortning för Battery Electric Vehicle.

Laddhybrid är ett fordon med två typer av motorer varav en elmotor. Motorerna kan arbeta parallellt eller användas en åt gången. Laddhybridens elmotor får kraft från ett batteri som laddas från elnätet. Laddhybrid benämns även Plug-In Hybrid vilket förkortas PHEV.

ELIS – Elbilen i Sverige

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografiska data för varje enskild bil.

ELIS innehåller även kommun- och regionspecifika prognoser år för år över elbilsutvecklingen fram till och med 2030. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

Lämna en kommentar