Tillverkningen av elbilsbatterier blir allt bättre och den låga andelen fossil el som Sverige har i elproduktionen gör elbilen till ett betydligt mer klimatvänligt alternativ än fossilt drivna fordon. Det finns dock många som tror motsatsen. Därför lanserar BioDriv Öst en film som slår hål på myten om att det är bättre att fortsätta använda fossila drivmedel än att ställa om till elfordon.
– Vi har goda möjligheter att ställa om till ett framgångsrikt fossilfritt samhälle och vi på BioDriv Öst arbetar med att underlätta vägen dit. Vår filmserie ska på ett kul sätt spräcka myter om förnybara drivmedel och väcka nyfikenhet hos den breda massan, säger Björn Isaksson, projektledare BioDriv Öst.
Se filmen och läs det tillhörande faktabladet med mer information.
Sverige har en låg andel fossila bränslen i elproduktionen, vilket gör att elbilar får en låg klimatpåverkan även om batterierna producerats med mycket fossil energi. Teknikutveckling och allt mer förnybar energi i batteriproduktionen gör att batteriernas klimatpåverkan minskar successivt. Det finns även stor förbättringspotential gällande återvinningen av batterier. Fokus bör därför ligga på att stötta och driva på omställningen till en allt mer hållbar batteriproduktion, inte att undvika att satsa på elfordon. För att nå 2030- målet om att minska utsläppen av växthusgaser från trafiken med 70 procent behövs omfattande satsningar på såväl elfordon som biogas, vätgas, etanol och biodiesel.
– Mitt i coronakrisen pågår klimatkrisen – om än med en respit då samhället påverkas så kraftigt. Men pandemin har ett slut, och då måste vi ta oss an klimatfrågan med ny energi. Vår gemensamma kampanj tar bort myterna så vi kan kraftsamla tillsammans, säger Jakob Lagercrantz, vd 2030-sekretariatet.
Vilken typ av el som används vid laddning har betydligt större klimatpåverkan än batteriernas livslängd eller koldioxidutsläppen vid tillverkning. En elbil som kör på svensk elmix har cirka 80 % lägre klimatpåverkan än en normal dieselbil, inklusive klimatpåverkan från batteritillverkning. I denna uträkning antas elbilen köra 15 000 mil innan den skrotas eller förses med nya batterier. Erfarenheter visar dock att elbilar har kört omkring 50 000 mil innan räckvidden blivit betydligt kortare än när elbilen var ny. Mer information om tillverkningen av elbilsbatterier samt den fullständiga uträkningen finns i tillhörande faktablad.
På BioDriv Östs hemsida och Youtubekanal finns fler filmer som slår hål på olika myter om förnybara drivmedel. För den som vill fördjupa sig ytterligare finns faktablad med mer information kring myten för respektive film.
När Elon Musk presenterade Teslas nya bil så kunde man tro att det var ett skämt. In kommer en bil som ser ut att komma från en gammal sci-fi-film som siade om framtiden. Och kanske hade de filmerna rätt. För nu är den snart här, CYBERTRUCK.
Cybertruck är byggd med ett yttre skal för ultimat hållbarhet och passagerarskydd. Bilen har ett nästan ogenomträngligt exoskelett och alla komponenter är utformade för överlägsen styrka och uthållighet, från Ultra-Hard 30X kallvalsad rostfri stål till Tesla pansarglas. Stålet är samma som det som SpaceX använder till Starship.
Tesla säger att om det fanns något bättre material, skulle vi använda det. Det vill till att du ska få en buckla av att någon drar upp en dörr i den här bilen.
Info om Cybertruck:
0–100 KM/H: <2.9 SECONDS
Räckvidd: 500 km
4WD
Bagageutrymme- 3,5 m3
Flaklängd: 2 meter
Dragkapacitet: 6350 kg
Autopilot: standard
Adaptiv luftsuspension: standard
Markfri gång: upp till 40,6 cm
Denna info är med valet Tri motor 4wd. Det finns enklare alternativ och till och med ett utan fyrhjulsdrift.
Snart utses Miljöbästa Bil 2019. Miljö- och klimatpåverkan kan vara större vid biltillverkningen än vid körningen under bilens hela livstid. Därför har Gröna Bilister bett generalagenterna för alla nominerade modeller om livscykelanalyser av tillverkningen. Svaren redovisas i en ny rapport.
Gröna Bilister har nominerat 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. I rapporten Miljöbästa Bilar 2019 redovisas faktauppgifter om alla dessa bilmodeller, bland annat klimatpåverkan vid tillverkning och skrotning. Denna klimatpåverkan beräknas utifrån en schablonmodell som enbart tar hänsyn till bilens vikt och typ av drivlina.
– Det är allmänt känt att en elbil påverkar klimatet mer vid tillverkningen än en bil med förbränningsmotor, säger Gröna Bilisters generalsekreterare Martin Prieto Beaulieu. Det beror främst på att det krävs mycket energi för att tillverka elbilens stora batteri. Men potentialen till förbättringar är stor, och flera tillverkare satsar nu på ”klimatneutrala” elbilsfabriker.
Gröna Bilister har bett generalagenterna att skicka deras egna livscykelanalyser (LCA) av alla bilmodeller som är nominerade till Miljöbästa Bil 2019. Där kan sådana satsningar av enskilda biltillverkare få genomslag. Dessa LCA gör det möjligt att visa en modellspecifik tillverkaruppgift på klimatpåverkan vid tillverkning och skrotning i rapporten Miljöbästa Bilar 2019 bredvid Gröna Bilisters egen schablonsiffra.
Responsen från generalagenterna redovisas i den nya rapporten Tillverkas våra miljöbilar på ett hållbart sätt? Renault har till exempel skickat en fyllig LCA för elbilen Renault Zoe. Audi bidrar med en LCA för gasbilen Audi A3 g-tron. De meddelar också att deras elbil Audi e-tron tillverkas i deras ”klimatneutrala” fabrik i Bryssel, men de har inte kunnat bidra med en konkret LCA för själva bilen. Tesla väljer att inte offentliggöra några LCA. De meddelar att deras fabrik Gigafactory kommer att bli självförsörjande på förnybar energi. Att gå ut med LCA innan dess skulle kunna bli vilseledande, anser de.
– I mångas ögon är Teslas Gigafactory redan klimatneutral, säger Martin Prieto Beaulieu. Detta visar att LCA verkligen behövs som konsumentupplysning. Det räcker inte att marknadsföra vackra planer; vi konsumenter måste få svart på vitt på hur det ser ut på verkstadsgolvet här och nu.
Den 9 september lanserade VW sin nya elbil ID.3 på bilsalongen i Frankfurt. Den marknadsförs som världens första elbil som produceras “klimatneutralt”. Under parollen ”goTOzero” har hela företaget ambitionen att bli “klimatneutralt”.
Dessa löften och ambitioner är mycket goda, men det är svårt att värdera dem eftersom det inte finns någon standard för hur LCA för fordon ska utföras. Det gör det också svårt att jämföra data från olika tillverkare. Det pågår ett trevande arbete inom EU för att ta fram en standard. Volvo Cars välkomnar detta arbete, men bilbranschen på Europeisk nivå stretar emot.
– Det är nödvändigt att standardisera LCA för fordon, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Gröna Bilister uppmanar de svenska partierna och deras Europaparlamentariker att verka för detta på EU-nivå. Först när en sådan standard är på plats kan LCA användas som effektiv konsumentupplysning. Bara då får Volkswagens och andra biltillverkares löften att bli “klimatneutrala” en verklig innebörd.
Under parollen Vi Vill Veta driver Gröna Bilister kampanj för en obligatorisk miljö- och energideklaration av fordon. Det politiska stödet ser ut att vara betydande. För att vara värd namnet måste en sådan deklaration på sikt innefatta klimatpåverkan vid fordonets tillverkning och skrotning, information om råvaror och deras ursprung, samt om återvinning.
– Det är mycket glädjande att fordonsindustrin nu svänger mot elektrifiering, säger Johanna Grant. Men vi konsumenter måste ges möjlighet att hålla en hand på ratten. Annars är risken stor att vi svänger ned i ett dike av ohållbart utnyttjande av barnarbete och naturresurser i jakten på råvaror till batterier.
Passar en elbil mitt körbehov? Hur ofta behöver jag ladda min elbil? Och finns det pengar att spara på att byta från en bensin- eller dieselbil till elbil?
Detta är exempel på frågor som många bilister ställer sig när de funderar på att byta till elbil. Det är frågor som ibland gör det svårt att ta steget och köpa en elbil.
Nu kommer Jaguar, som den första biltillverkaren, med en app som ger svar på just dessa frågor. Appen har utvecklats av Jaguar och heter Go I-PACE och kan laddas ner via App Store.
Appen använder sig av kördata från din bensin- eller dieselbil för att beräkna vad samma körsträcka skulle kosta i en I-PACE. Baserat på ditt körmönster (efter minst två veckors körning för att ha tillräckligt med tillförlitlig data) beräknar den också hur ofta du skulle behöva ladda elbilen och vilken räckvidd du kan förvänta dig. Appen skapar med andra ord en användarprofil.
Med appen kan du också se hur många gånger du behöver ladda elbilen längs vägen. Och vi kan avslöja att det är inte är många gånger. Appen är utvecklad efter omfattande tester (mer än 35 000 körningar på olika platser i Europa) och dessa visar att den genomsnittliga bilisten kör cirka 350 kilometer per vecka. Det innebär att de allra flesta bara behöver ladda sin elbil en gång i veckan.
Med appen kan du klicka på enskilda resor. Här kan du se hur mycket av batteriet som har använts, resans längd, restid och en karta som visar hur långt du har kört. På den här kartan kan du också se var du kunde ha laddat elbilen längs vägen.
”Go I-PACE-appen har utvecklats för att visa att ett byte till elbil är fördelaktigt för många bilister. När vi tittar på den information vi har samlat in hittills är det tydligt att det inte bara är billigt att äga och använda en I-PACE, informationen visar också hur enkelt det är att byta till elbil”, säger Johanna Hewitt på Jaguar Land Rover Digital Innovations.
För att komplettera appen kan kolla de elbilsförsäkringar vi tipsar om, klicka här =>
Nu kan du som bor i Sverige förboka den nya versionen av Passat GTE som nu ska klara 40% längre sträcka på eldrift. Denna bilen klassas som klimatbonusbil med en mycket god marginal. Som vanligt går Passat att köpa som sedan och som kombi. Sedan modellen kostar 448 500 kronor och sportkombin kostar 458 500 kronor, priserna är preliminära priser.
Förbokning för den svenska marknaden
Passat GTE har de senaste åren varit Sveriges mest sålda laddbara bil och Volkswagen ser ett mycket stort intresse för den nya versionen. Nu öppnar man möjligheten att förboka modellen där kunder garanteras en tidig produktion. De som väljer att förboka har därmed förtur när förförsäljningen startar preliminärt i augusti.
− Våra förväntningar är höga på att Passat GTE behåller ställningen som en riktig favorit hos svenska bilköpare och inte minst tjänstebilsförare. Den utökade räckvidden och klassningen som klimatbonusbil gör den förstås extra intressant. Vi smygstartar nu försäljningen genom att erbjuda förbokning för de som vill vara först ut, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Förbokning sker via ett formulär på volkswagen.se. Det krävs ingen handpenning. De kunder som redan har beställt föregående version av Passat GTE har sedan tidigare förtur när produktionen av nya Passat GTE startar. Nya Passat, inklusive Alltrack och GTE, har premiär hos återförsäljarna i september.
Volkswagens enkät visar: laddhybridförare väljer el framför bensin
De som kör Volkswagens laddhybrider fortsätter vara flitiga laddare. Enligt en enkät som Volkswagen Sverige ställt till förare av Passat GTE och Golf GTE, kör hälften av de som svarat minst 80 procent på el. Enkäten genomfördes hösten 2018 och resultatet är något bättre än när samma fråga ställdes 2016. Då var det knappt hälften av GTE-förarna som körde minst 80 procent på el.
− Jag är glad över att så många av våra kunder pluggar in kontakten, men jag är inte överraskad. Kunderna har både miljöskäl och ekonomiska skäl att maximera körningen på el. Med den ökade räckvidden på nya Passat GTE kommer sannolikt körningen på el bli ännu högre, säger Sten Forsberg.
Hög standardutrustning
Förutom längre räckvidd bjuder nya Passat GTE på en högre utrustningsnivå, både för komfort och för säkerhet. I standardutrustningen ingår bland annat Travel Assist som innehåller ett antal av de modernaste förarassistanssystemen och gör att bilen delvis kan köra sig själv i marschfart. Exempel på standardutrustning:
LED-strålkastare
Fotgängarigenkänning
Lane Assist
Traffic Jam Assist
Emergency Assist
Emergency Steering Assist
Kapacitiv ratt (beröringskänslig)
Navigation Discover Media 8”
Trådlös App-Connect
Volkswagen We − Car-Net Security & Service + Guide & Inform, 3 år
Nya Passat GTE blir mer uppkopplad än någonsin. We Connect låter dig hantera din bil,konsumera streamingtjänster, ger dig dynamisk trafikinformation, webbradio och webb-app-teknik. Via We Connect är nya Passat förberedd för appstyrning av parkeringsvärmaren (tillval).
Fyra av fem tjänstebilsförare i Sverige kan tänka sig att välja en elbil. Ytterst få av de modeller som finns tillgängliga på marknaden idag möter dock förarnas krav på räckvidd. Samtidigt råder stor okunskap kring elbilarnas prestanda och driftskostnad. Det visar årets tjänstebilsbarometer från LeasePlan.
Som LeasePlan tidigare uppmärksammat blir tjänstebilsförarna allt mer miljömedvetna. Var tredje förare uppger att koldioxidutsläppen avgör deras val av drivmedel vilket är en rejäl ökning jämfört tidigare år. Detta gör att fler blickar mot plug in-hybrider och elbilar som alternativ. I årets tjänstebilsbarometer uppger hela 81 procent att de kan tänka sig att välja en elbil när de byter tjänstebil.
– Vi ser tydligt att efterfrågan på miljöbilar ökar bland tjänstebilsförarna i Sverige. Under 2018 var nära var femte beställning som kom in till oss en beställning av plug-in hybrider eller elbilar. Under starten på 2019 har den siffran ökat till nära 40 procent. När vi jämför försäljningen mellan de 33 marknader som vi är verksamma på ligger Sverige i topp när det kommer till miljöbilar, säger Malin Malm, försäljningschef på LeasePlan.
Elbilarnas räckvidd är dock fortsatt ett problem för tjänstebilsförarna. Nära 70 procent av de tillfrågade i årets tjänstebilsbarometer svarar att räckvidden måste vara 40 mil eller längre för att de skulle överväga en elbil som tjänstebil och nära 50 procent kräver en räckvidd på 50 mil eller mer. Detta är krav som få elbilar på marknaden uppfyller idag.
– Tjänstebilsförarna kör ofta långa sträckor, men det är viktigt att komma ihåg att möjligheterna att snabbladda sin bil på vägen är bättre än någonsin. Dessutom går det snabbare än vad många tror, säger Malin Malm.
Okunskap kring elbilar
Undersökningen visar att det fortfarande finns en okunskap kring såväl elbilars prestanda som driftskostnaden. På en flervalsfråga, med tre svarsalternativ, om hur lång tid det tar att snabbladda en bil för att köra tjugo mil svarade 77 procent av respondenterna fel. På en likadan fråga om vad det kostar att ladda en elbil svarade 63 procent fel.
När det kommer till bilmärken är Tesla föga förvånande den mest kända elbilen bland tjänstebilsförarna. 90 procent känner till att Tesla erbjuder helt eldrivna bilar. Samma siffror för konkurrenterna BMW och Nissan är avsevärt lägre – 55 procent respektive 39 procent. 8 procent av förarna uppger att de inte känner till någon tillverkare av elbilar.
OmTjänstebilsbarometern
Undersökningen Tjänstebilsbarometern genomfördes av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan vintern 2018. Sammanlagt 3 724 tjänstebilsförare i Sverige svarade på undersökningen.
LeasePlan är världsledande inom leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 1,7 miljoner fordon i över 30 länder. Vår kärnverksamhet handlar om att ta hand om fordonet under hela dess livscykel, vilket innebär allt från inköp, försäkring och underhåll, till försäljning av fordonet efter leasingperiodens slut. Med över 50 års erfarenhet är vi en pålitlig samarbetspartner för våra kunder inom segmenten privat, SME och företag. Vår mission är att tillföra innovativa, hållbara leasinglösningar så att oavsett vem du är eller var du behöver vara så kan du fokusera på annat.
Verksamheten i Sverige startade 1995 och idag är LeasePlan Sverige marknadsledande inom operationell leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 30 000 fordon. LeasePlan Sverige erbjuder kompletta kostnadseffektiva lösningar för förvaltning, drift, finansiering, övervakning och kontroll av bolagets bilar för privat såsom offentlig sektor. Dessutom erbjuds praktiska tjänster såsom underhåll/reparationer, försäkring, hyrbilar, bränslekort samt omfattande råd om vagnparken.
Volkswagens eldrivna ID.-familj växer med en rymlig och mångsidig SUV i femmetersklassen – ”ID. ROOMZZ”. Världspremiären för denna nya konceptbil sker på den internationella bilsalongen i Shanghai, Kina, 16-26 april. Marknadslanseringen planeras till år 2021, med start i Kina.
Nyckelfakta om ID. ROOMZZ
Utsläppsfri SUV: Med tre sätesrader är standardversionen av ID. ROOMZZ, som lanseras år 2021, en verkligt rymlig SUV.
ID.-familjen får tillökning: ID. ROOMZZ är den sjätte modellen i ID.-familjen efter ID., ID. CROZZ, ID. BUZZ, ID. VIZZION och ID. BUGGY.
e-SUV-design: ID. ROOMZZ kombinerar den självsäkra utstrålningen hos en SUV med Volkswagens eleganta e-mobility-design.
Den samlade kraften av IQ.DRIVE-systemen: I läget ”ID. Pilot” kan denna konceptbil från Volkswagen köra själv, utan ingrepp från föraren.
Open Space: Det generöst stora utrymmet i kupén har gjort helt nya säteskonfigurationer möjliga och gör bilen till en VIP-lounge på fyra hjul.
”Svävande” instrument: Digital panel bakom glas, med instrument och ratt, som ser ut att sväva fritt framför föraren i form av en display.
ID. Light: Interaktiva ljuszoner som ger passagerarna information via intuitiva ljuseffekter.
Elektrisk 4MOTION: Med två elmotorer som kontinuerligt kan driva båda axlarna. Systemeffekt: 306 hk.
Kvick och smidig: ID. ROOMZZ klarar accelerationen från 0 till 100 på snabba 6,6 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h (begränsad).
Lång räckvidd: Batteriet på 82 kWh ger bilen en räckvidd på upp till 450 km, enligt körcykeln WLTP.
Sex konceptbilar – kompakta ID. kan snart förbokas
Efter mer kompakta ID. CROZZ, presenterar Volkswagen nu en andra koncept-SUV i en helt ny generation elbilar. Världspremiären för ID. ROOMZZ, som är en lika praktisk bil för familjer som för företag, hålls i Kina på bilsalongen i Shanghai (16-26 april).
Serietillverkningen av ID. ROOMZZ planeras starta 2021. Den globala marknadslanseringen av bilen inleds på den kinesiska marknaden som för närvarande är den största marknaden för utsläppsfria fordon.
Med denna nya SUV anger Volkswagen tonen för sin e-mobilitetsoffensiv i vilken bland annat ID.-familjen ingår – en ny serie progressiva elbilar med liknande räckvidd som dagens bensindrivna modeller. Förutom ID. ROOMZZ, hör kompakta ID. och ID. CROZZ (båda lanseras på marknaden 2020) samt den starkt folkabussinspirerade ID. BUZZ och den nyskapande sedanmodellen ID. VIZZION (båda marknadslanseras 2022) till den nya elbilsfamiljen.
Dessutom, vid årets Genèvesalong avtäckte Volkswagen nya ID. BUGGY − en öppen Beach Buggy som kan komma att serietillverkas i mindre skala i ett samarbete med externa partners. Precis som fallet är med övriga ID.-modeller, är ID. ROOMZZ baserad på Volkswagens innovativa elbilsplattform ”MEB”.
Den 8 maj öppnas möjligheten att förhandsboka den första modellen, kompakta ID., även på den svenska marknaden. Den produktionsklara versionen får världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september.
Förfinad design
Karossen på ID. ROOMZZ uppvisar samma tydliga, homogena linjer som präglar övriga medlemmar i ID.-familjen. Samtidigt har det team som leds av Volkswagens designchef Klaus Bischoff sett till att ID. ROOMZZ fått alla de personliga drag den behöver. Och ännu bättre: De många praktiska detaljerna gör konceptbilen till ett nyskapande tillskott i segmentet för stora SUV:ar.
Designen resulterar i fulländad aerodynamik och en enhetlig karaktär.
– Den här SUV:en är som en monolit, den ser ut att vara framställd ur ett enda stycke metall. ID. ROOMZZ tar sig problemfritt fram på elektricitet; tyst och utan utsläpp. Dessutom utstrålar designen kraftfullhet och elegans. Speciellt iögonfallande är midjepartiet med sina tydliga sektioner över hjulhusen, säger Klaus Bischoff.
Kör själv, eller låt bilen göra det
Konceptbilen bjuder på ett nytt interiör- och säteskoncept. Klaus Bischoff igen:
– ID. ROOMZZ visar vad vi kan förvänta oss av en eldriven fullstor SUV i framtiden. Den renodlade looken framhäver bilens funktion, och användarupplevelsen är intuitiv och naturlig. Dessutom erbjuder interiören flexibilitet och anpassningsmöjligheter på en helt ny nivå vilket gör att både säteskonfigurationen och körläget kan uppfylla förarens och passagerarnas personliga önskemål.
ID. ROOMZZ kombinerar sina IQ.DRIVE-system på ett sätt som gör att konceptbilen kan navigera sig fram i trafiken helt på egen hand (helt automatiskt) när man så önskar. Volkswagen har samlat alla sina assistanssystem och teknologier för självkörande bilar under beteckningen ”IQ.DRIVE”. Det är enkelt att växla från det manuella körläget ”ID. Drive” till det helautomatiska ”ID. Pilot”: Allt föraren behöver göra är att placera handen på VW-emblemet på ratten i minst fem sekunder, så tar datorn i ID. ROOMZZ över kontrollen av bilen.
Volkswagens nya ”IQ. steering system” kopplar då bort rattstången och flyttar ratten till sitt viloläge vilket också gör att föraren får ännu bättre med plats. Och när det är dags att ta tillbaka kontrollen över bilen, behöver föraren bara trycka på VW-emblemet igen. Då skjuts ratten ut på nytt och synkroniseras med den aktuella styrvinkeln.
Det är endast om föraren rör vid den kapacitiva ratten som rattstången integreras i styrsystemet igen. Från detta ögonblick måste föraren själv styra fordonet. På det här sättet garanteras maximal säkerhet när kontrollen över bilen flyttas från föraren till bilen eller vice versa.
Nya konfigureringsmöjligheter
Det helautomatiska körläget (nivå 4) gör det möjligt att placera de integrerade sätena på helt nya sätt vilket innebär att kupén kan förvandlas till rena VIP-rummet. Totalt finns det tre olika säteskonfigurationer som var och en motsvarar ett speciellt körläge. I det manuella körläget ”ID. Drive”, är sätena (som är klädda i ”AppleSkin”, ett konstläder som innehåller 20 % vegetabiliskt material), normalt vända framåt och ryggstöden uppfällda. Om föraren växlar över till det helautomatiska läget ”ID. Pilot”, kan sätena roteras 25 grader för att åstadkomma en mer kommunikativ och lounge-liknande atmosfär ombord.
I det helautomatiska körläget kan föraren aktivera läget ”ID. Pilot Relax” som gör det möjligt för passagerarna att ställa in sitt säte som de vill ha det, från vertikalt till bakåtlutat ryggstöd. Den serietillverkade versionen av ID. ROOMZZ kommer att ha upp till sju säten.
”Svävande” instrumentpanel
ROOMZZ har ingen instrumentpanel av traditionell typ. I det manuella körläget ”ID. Drive”, verkar den digitala instrumenttavlan och ratten att sväva fritt framför föraren. Den digitala instrumentpanelen har en heltäckande glasfront. Ratten, som är digital, sitter integrerad i denna panel. Förutom beröringskänsliga sektorer, har den en 5,8-tums-display som presenterar relevant information, som navigationsanvisningar i autonomt läge, för föraren.
Det finns också en Head-Up Display (HUD) som med förstärkt verklighet (AR) projicerar upp navigationsinstruktioner i det virtuella utrymmet framför föraren. AR gör att systemet kan visa piktogram, till exempel pilar, i förarens synfält för att tydligt markera var man ska svänga av.
Nya ”ID. Light” är ett interaktivt ljusband som sitter integrerat precis under vindrutan, mellan A-stolparna, och förser föraren och gästerna ombord med ytterligare information. Med hjälp av olika ljuseffekter i denna LED-list visas information om assistanssystemen, navigationen och luftkvaliteten ombord (CleanAir system). Samtidigt visas motsvarande information av ”ID. Light” i dörrarna och på innertaket för passagerarna bak.
Fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 306 hk
Två elmotorer svarar för drivningen av ID. ROOMZZ. Koaxialdrivningen fram har en effekt på 102 hk (75 kW) och elmotorn bak levererar 204 (150 kW). Den kombinerade effekten, ”systemeffekten”, är alltså 306 hk (225 kW). Normalt läggs drivningen ut på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar fyrhjulsdrivningen 4MOTION motorkraften mellan de bägge axlarna. Allt sker via en ”elektronisk kardanaxel” och på bråkdelar av en sekund. ID. ROOMZZ kan också köras permanent i fyrhjulsläge.
Motorerna får sin energi från ett litiumjonbatteri placerat i golvet. Batteriet har ett energiinnehåll på 82 kWh. ID. ROOMZZ klarar accelerationen från 0 till 100 på 6,6 sekunder. Topphastigheten ligger på 180 km/h (begränsad). Enligt den europeiska körcykeln WLTP är den maximala körsträckan 450 km. Batteriet laddas induktivt men kan också laddas via sladd.
Tekniska data ID. ROOMZZ
Teknisk plattform: MEB (modular electric drive matrix) Status: Konceptbil Körlägen (manuell / autonom): “ID. Drive” / “ID. Pilot” Längd / Bredd / Höjd: 4 915 mm / 1 890 mm / 1 760 mm Axelavstånd: 2 965 mm Spårvidd fram / bak: 1 597 mm / 1 573 mm Hjul/däck: 265/40 R22 Drivsystem: Bak- och fyrhjulsdrift 4MOTION Elmotor fram: 102 hk (75 kW); 140 Nm Elmotor bak: 204 hk (150 kW); 310 Nm Systemeffekt: 306 hk (225 kW) Batterikapacitet: 82 kWh Räckvidd (WLTP): 450 km Laddningskapacitet: 150 kW (DC) Laddningstid upp till 80 % av 82 kWh: cirka 30 min 0-100 km/h: 6,6 s Topphastighet: 180 km/h
För första gången någonsin tillkom fler elbilar än laddhybrider i trafik under en och samma månad. Tesla Model 3 rullade in i Sverige med 1 138 nya exemplar samtidigt som den mest populära laddhybriden inte ökar alls. Att elbilen är mer attraktivt än den sen länge dominerande laddhybriden får konsekvenser för infrastrukturutvecklingen i Sverige. Power Circle välkomnar därför vårändringsbudgetens nya satsningarna på Klimatklivet och ladda hemma-stöd.
Regeringen presenterade igår en storsatsning på miljö och klimat i vårändringsbudgeten. Klimatklivet och ladda hemma-stödet förstärks med 750 miljoner kronor vilket gör att stödet nu uppgår till 1,5 miljarder kronor för 2019. Satsningen på laddinfrastruktur är nödvändig för att nå Sveriges mål om netto-noll utsläpp till 2045.
– Elektrifiering av alla transporter är möjligt men vi har lång väg att gå för att få på plats den infrastruktur som behövs för utveckling. Konsumenter ska kunna välja elbil och veta att de kan ladda den hemma, på jobbet och på resa, säger Daniel Kulin, sakkunnig e-mobility & laddinfrastruktur, Power Circle AB.
Det finns idag 1 828 publika laddstationer i Sverige varav 394 erbjuder snabbladdning. Av dessa laddare är det många som har byggts med stöd från Klimatklivet. Då elbilen oftast laddas hemma är ladda hemma-stödet ett viktigt inslag för att få säker laddning i hemmet.
Det finns idag dubbelt så många laddhybrider som elbilar men den fördelningen är på väg att ändras. I mars tillkom nämligen 2 236 elbilar men bara 1 714 laddhybrider. Power Circles prognos pekar på att elbilen på sikt blir mer attraktiv än laddhybriden vilket medför att behovet av laddning ökar. Jämfört med samma månad föregående år finns det 70 procent fler elbilar i trafik. Det finns nu 78 609 laddbara fordon i trafik i Sverige.
– Det är oerhört spännande att följa elbilsutvecklingen just nu. 2019 är året då fler biltillverkare erbjuder riktigt attraktiva modeller som tar rejäla marknadsandelar redan från lansering, säger Alexandra Andersson, projektledare & statistikansvarig, Power Circle AB.
Det finns totalt 113 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 16 kommuner. Antalet elbussar i Sverige har fördubblats jämfört med samma månad förra året. Flest elbussar (19 st) finns just nu i Helsingborg kommun.
Topplistan
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (4 277 st), Renault Zoe (3 985 st) samt Tesla Model S (3 745 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 820 st), Mitsubishi Outlander PHEV (9 995 st) och Kia Optima PHEV (4 765 st) vanligast.
På nya www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.
Fakta – Laddhybrid och Elbil
Elbil är benämning på ett fordon som använder elmotor istället för traditionell förbränningsmotor. Fordonet har ett batteri för framdrift som laddas med el från exempelvis elnätet. Elbil benämns även BEV vilket är förkortning för Battery Electric Vehicle.
Laddhybrid är ett fordon med två typer av motorer varav en elmotor. Motorerna kan arbeta parallellt eller användas en åt gången. Laddhybridens elmotor får kraft från ett batteri som laddas från elnätet. Laddhybrid benämns även Plug-In Hybrid vilket förkortas PHEV.
ELIS – Elbilen i Sverige
Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografiska data för varje enskild bil.
ELIS innehåller även kommun- och regionspecifika prognoser år för år över elbilsutvecklingen fram till och med 2030. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.
Idag fungerar beskattningen så att du betalar skatt för ditt fordon och skatt för bränslet du tanker. I framtiden kommer du med stor sannolikhet behöva betala skatt baserat på din körsträcka.
När elbilarna tar över kommer statens intäkter att sjunka drastiskt, med dagens system. Kilometerskatt är tänkt att motverka en sådan utveckling.
Varför kilometerskatt
Anledningen till att kilometerskatt utreds är den omställning som sker från fossilt drivna fordon till elektriskt drivna fordon som har påbörjats, och som väntas accelerera allt snabbare de närmaste åren. Med nuvarande skattesystem riskerar staten att bli av med otaliga miljarder i intäkter när Sverige elsbilsflotta växer. Intäktsbortfallet ska kilometerskatten kompensera för, något som utredningens projektledare Anders Roth på IVL Svenska Miljöinstitutet inte hymlade om för två år sedan.
Nu har den tvååriga utredningen pågått ett bra tag och som en del av den har de projektansvariga frågat experter, bestående av ett tjugotal forskare, politiker och företrädare för näringslivet och organisationer, om ett införande av kilometerskatt. En majoritet av experterna tror att nya skatten införs inom fem till tio år.
– De viktigaste slutsatserna är att de flesta av dem som vi har frågat tror på ett införande av kilometerskatt för personbilar innan år 2030, säger projektledare Anders Roth till Sveriges Radio.
De som bor på landsbygden
Baserat på vad experterna tycker och tänker om kilometerskatt har utredningen också kunnat utläsa att boende på landsbygden, som ofta tvingas tillryggalägga längre sträckor för att ta sig till arbete, boende och liknande, inte bör betala lika mycket som exempelvis människor som bor i och runt större samhällen.
Är något bestämt idag?
I dagsläget finns det inget konkret fastställt rent politiskt, men det kan snabbt förändras.
– Kilometerskatt för privatfordon är inget som tas upp i den partiöverenskommelse som har presenterats. Men att det nu finns en sammanställning av hur expertisen på området ser på saken har ändå betydelse. Jag tror att det kan vara en indikation på att den här frågan kommer att prioriteras högre upp på den politiska dagordningen snart, i och med att det är många som ser det här behovet. Och då är det bra om man från politiskt håll har lite framförhållning så att man kan ta initiativet i frågan, säger Anders Roth.
Ska du börja titta på försäkring till din elbil? Här ger vi dig fyra bra tips när det gäller bilförsäkringar!
1. Håll koll på höjning av din premie vid årsförfallodagen
– Huvudregeln är att bilförsäkring löper på ett år och det gäller att vara alert när årsförfallodagen närmar sig. Priserna är ganska pressade för alla försäkringsbolag men för att locka nya kunder kan de erbjuda pressade priser under en begränsad period. Det är aldrig hållbart för bolagen att hålla de priserna på sikt utifrån skadekostnaderna. Tar man ett erbjudande får man se det som en dagsslända, det gäller första året, men nästa år kan du nästan skriva upp på väggen att bolaget kommer att höja priset. Det är många som byter försäkringsbolag varje år för att hålla kostnaden nere, så det är ett tips.
2. Se upp för erbjudanden om gratismånader
– I dag är det inte ovanligt att det ingå tre månaders gratis hel- eller halvförsäkring om man köper en bil hos bilhandlare. Då ska man vara medveten om huvudregeln att bilförsäkringar löper på ett år och att försäkringstiden börjat löpa även om de första månaderna är gratis. Med andra ord kan man bli inmålad av det här och bli bunden att fortsätta betala den här försäkringen som man kanske inte alls valt om den inte varit gratis de där första månaderna. Just det här är ett vanligt klagomål vi får in till försäkringsbyrån, att köparna inte blivit ordentligt upplysta om att de binder upp sig på försäkringen för ett helt år. Så var noggrann hos bilförsäljaren och tänk på att erbjudandet bara är gratis en begränsad tid.
3. Undvik autogiro
– Autogiro är ett gissel, jag avråder från autogiro i försäkringssammanhang av flera anledningar. Dels för att autogiro gör att man tappar kontrollen och att det gör det svårare att upptäcka höjningar av premien. Får du ett årsbesked med en höjning på 30 procent märker du det direkt, summan bli avsevärt högre, men 30 procent på månadskostnaden kanske inte sticker lika mycket i ögonen. Men jag avråder också från autogiro för att det är krångligare att ta sig ur. Ska du byta försäkringsbolag måste du säga upp autogirot hos banken också, det är ditt ansvar. Glömmer du det och premien dras kan försäkringsbolaget hävda att de inte uppfattat att du sagt upp avtalet och då är man bunden 12 månader till, samtidigt som man tecknat ett nytt avtal. Då är man dubbelförsäkrad och det är inte så roligt.
4. Ta dig tid att läsa försäkringsvillkoren
Det kan löna sig att läsa igenom det finstilta ordentligt innan du tecknar din nya försäkring. Det som står i avtalet är det du godkänner – och det är vad som gäller om olyckan är framme.